Kąciki edukacyjne
Podstawową formą aktywności dziecka w grupie 3-4 latków jest zabawa.
O dobrej zabawie w dużej mierze decyduje bogata, twórcza i inspirująca przestrzeń edukacyjna.
Właściwie zagospodarowana przestrzeń zaspokaja eksploracyjne potrzeby dzieci, prowokuje do działalności badawczej, daje dzieciom możliwość samodzielnego uczenia się – badania, działania oraz umożliwia wiele interakcji społecznych.
Dążąc do stworzenia dzieciom 3 i 4-letnim miejsc, w których mogą się bawić, a tym samym uczyć się oraz doskonalić umiejętności społeczne, wydzieliliśmy w dwóch salach małe przytulne przestrzenie tzw. kąciki edukacyjne.
W Scherzo funkcjonuje 6 kącików edukacyjnych – po trzy w każdej sali: kącik badawczy (piasek, woda i przyroda), plastyczny, kącik klocków i matematyki, kącik zabawa w dom, czytelniczy, konstrukcyjny. Każdy z kącików jest wyposażony w odpowiednie sprzęty, zabawki, ciekawe pomoce i materiały, które zachęcają dziecko do podjęcia zabawy np. w dom, sklep, lekarza lub podjęcia działalności np. plastycznej, badawczej, konstrukcyjnej, matematycznej, czytelniczej. Różnorodność kącików stwarza warunki do stymulowania wszystkich zmysłów i zapewnia jak najwięcej doświadczeń sensorycznych, co powoduje, że dziecko uczy się łatwiej i efektywniej. Aranżacja kącików i ich wyposażenie ulegają co pewien czas zmianie, przez co dzieci nie tracą motywacji do działania.
W kącikach podczas zabaw z rówieśnikami dzieci kształcą wiele umiejętności potrzebnych w codziennym życiu: uczą się nawiązywania interakcji społecznych, rozwiązywania problemów, budują poczucie własnej wartości i pewności siebie. Podczas zabawy w kącikach rozwijają umiejętności językowe, poznają nowe słownictwo, ćwiczą sprawności potrzebne do nauki czytania i pisania, rozwijają sprawność ruchową, poznają pojęcia matematyczne, uczą się zarządzania czasem. Każde dziecko uczy się we własnym tempie, przez co wyrabia w sobie pozytywny wizerunek siebie jako uczącego się, jest w stanie poradzić sobie z niepewnością i uczyć się metodą prób i błędów.
Rola nauczyciela polega na organizowaniu dzieciom przestrzeni do uczenia się: aranżacji kącików edukacyjnych, dostarczaniu materiałów, pomocy i zabawek, które zaciekawią dzieci i zmotywują je do zabaw i działania. Nauczyciel pełni rolę przewodnika, mentora, jest osobą zawsze gotową do pomocy. Doskonale znając cele edukacyjne jakie mają być osiągnięte w danym kąciku, wiedząc jakie umiejętności dzieci będą zdobywały i jaką będą odkrywały wiedzę, dyskretnie i czujnie stymuluje aktywność dzieci. Obserwuje zabawę dzieci i za pomocą pytań prowokuje dzieci do odkrywania świata, czy też zachęca ich do włączenia się w aktywność np. liczenia, czy badania np. który przedmiot jest cięższy. Pozwala im popełniać błędy i podejmować kolejne próby, aby prowadziły samodzielne myślenie i same dokonywały odkryć lub domyśliły się przebiegu i efektów własnych działań. Niekiedy nauczyciel musi wesprzeć dzieci, jeśli np. zabawa zostaje przerwana, gdy dzieci nie wiedzą jak dalej się bawić. Nauczyciel wtedy włącza się do zabawy, aby podsunąć dzieciom pomysły.
Dzieci w kącikach edukacyjnych bawiąc się, działając, badając – uczą się samodzielnie. Korzystają też z potencjału innych dzieci, spontanicznie uczą się dzielić wiedzą. Mniej zaawansowane dzieci obserwują to, co robią bardziej zaawansowane i naśladują je. Maluchy rozmawiają ze sobą, zadają pytania i dzielą się pomysłami ucząc się od siebie nawzajem.
Tak zorganizowana przestrzeń zapewnia że dzieci są radosne, czują się bezpiecznie i są zmotywowane do poznawania, działania, odkrywania, doświadczania i przetwarzania.
Opis poszczególnych kącików znajduje się w zakładce po lewej stronie.