Edukacja holistyczna – edukacja przygotowująca do życia we współczesnym świecie
W Scherzo wierzymy, że do sprawnego funkcjonowania człowieka we współczesnym świecie nie tylko potrzebna jest wiedza encyklopedyczna, ale przede wszystkim rozumienie świata i siebie w świecie.
„Współczesny świat, w którym przyrost informacji następuje w niespotykanym wcześniej tempie wymaga coraz bardziej holistycznej edukacji. Wyzwania, przed którymi stoimy to z jednej strony umiejętność selekcjonowania danych z chaosu informacji, z drugiej – spojrzenie na projekty „z lotu ptaka”, zarządzanie wieloma informacjami naraz, łączenie elementów. Ważne staje się wychodzenie poza wąskie ramy specjalizacji, dostrzeganie, jak gałęzie wiedzy i praktyki składają się w całość, wzajemnie uzupełniają oraz jakie możemy znaleźć tego zastosowanie w codziennych wyzwaniach, czy projektowaniu przyszłości. Sukces osiągają dziś osoby myślące nieszablonowo, twórczo, wychodzące poza schematy, potrafiące łączyć ze sobą dziedziny wiedzy, różne doświadczenia i zasoby.”(Adam Dębowski – Instytut Liderów Zmian)
Nowoczesna europejska edukacja wymaga zweryfikowania co powinno być nauczane w szkołach oraz jak powinno być nauczane, aby sprostać wymaganiom XXI wieku.
Uważamy, że naprawdę dobra edukacja to coś znacznie więcej niż wiedza i umiejętności z poszczególnych przedmiotów tzw. akademickie osiągnięcia. Dobra edukacja to także rozwijanie pasji do uczenia się, zdolność do samodzielnego myślenia, wartości moralne, pewność siebie (bez arogancji), a także szeroki zakres zainteresowań, które rozciągają się poza granice klasy. W skrócie, to edukacja, która rozwija całego młodego człowieka gotowego do podjęcia wyzwań, które stoją przed nim zarówno w szkole jak i poza nią.
Naprawdę dobra szkoła to ta, która nie tylko przygotowuje uczniów do testów kompetencji, ale taka, która wykorzystuje w swojej koncepcji dwa ważne elementy: nowoczesną dydaktykę oraz spójną koncepcję wychowawczą opartą na systemie wartości, wokół którego tworzy się sytuacje doświadczania przez uczniów satysfakcji z własnego rozwoju oraz z działań na rzecz dobra wspólnego.
W Scherzo stawiamy na PEŁNY ROZWÓJ CAŁEGO DZIECKA. Dbamy, aby każdy uczeń mógł rozwijać wartości moralne, pewność siebie, pasję do uczenia się, zdolność do samodzielnego myślenia, odkrywania i rozwijania różnych zainteresowań.
Oferujemy doskonałe środowisko edukacyjne, w którym każde dziecko może rozwijać swoje kompetencje osobiste i społeczne dzięki:
- przyjaznej atmosferze małej szkoły gdzie każde dziecko jest znane, rozpoznawane i lubiane
- zaangażowanej kadrze, której celem jest nie tylko edukacja przedmiotowa uczniów, ale również kształcenie całej osobowości ucznia: jego wartości i umiejętności życiowych
- organizacji dnia, która umożliwia uczniom zdobywanie wiedzy i umiejętności akademickich, sportowych i artystycznych, odkrywanie i rozwijanie zainteresowań i pasji oraz nabywanie kompetencji osobistych i społecznych niezbędnych w dorosłym życiu
- doskonałemu programowi „Edukacja osobista, społeczna, zdrowotna i ekonomiczna” wpisanemu w codzienne życie szkoły, który uczy uczniów otwarcie rozmawiać o emocjonalnych i społecznych aspektach życia, aby dorastając w XXI wieku stawali się mądrymi i odpowiedzialnymi obywatelami świata
- systemowi oceniania kształtującego, który skutecznie uczy uczniów uczenia się dla siebie, a nie dla sprawdzianu, testu czy kartkówki, zachęca uczniów do przejmowania odpowiedzialności za własną naukę. Przygotowuje młodych ludzi do uczenia się przez całe życie, co jest konieczną umiejętnością we współczesnym świecie
- programom nauczania, które wspierają rozwój intelektualny, osobisty i społeczny uczniów.
Odchodzimy od encyklopedycznego nauczania, od szczegółowych i przeładowanych programów. Mamy szeroki program przedmiotów akademickich, lecz staramy się skupiać szczególnie na głównych umiejętnościach i rozumieniu najważniejszych i najistotniejszych aspektów z poszczególnych przedmiotów.
Nasze programy nauczania:
- oparte są o najnowsze badania dotyczące uczenia się uczniów, uwzględniają teorię Inteligencji Wielorakich H. Gardnera
- tworzą bloki przedmiotowe korelując wiedzę uczniów wokół danego zagadnienia, a tym samym pokazując dane zagadnienie w różnej perspektywie
- uczą przez działanie i doświadczanie, angażują emocjonalnie uczniów, wiążą naukę z codziennym życiem uczniów
- łączą cele przedmiotowe z celami osobistymi uczniów (refleksyjne myślenie, szacunek, wytrwałość, moralność, dociekliwość, współpraca, komunikacja, adaptacja) oraz celami międzynarodowymi
- promują prace projektowe – aktywizują uczniów do twórczych działań i kreatywności
- angażują wszystkich uczniów, wzbudzają w uczniach chęć do uczenia się. Wyzwalają zapał twórczy, dają impuls do działania, promują działalność poznawczą, ukierunkowują proces uczenia się. Uczą współpracy, dzielenia się wiedzą
- kształcą odpowiedzialność uczniów za swoją pracę, uczą systematyczności, intensywnej i wytrwałej pracy, dzięki której można odnieść sukces.