Lektury i literatura kontekstowa
„Książka to okno na świat, to promień słońca, który rozświetla ciemne noce, to najlepszy doradca we wszystkich sprawach”
Stanisław Lem
Nie musimy przekonywać, jak ważne jest czytanie książek i jak wiele pozytywnych korzyści przynosi. Czytanie, to nie tylko sposób na spędzanie wolnego czasu. Poprzez lekturę tekstów poszerzamy naszą wiedzę, wzbogacamy słownictwo, stymulujemy umysł, rozwijamy myślenie oraz pobudzamy naszą wyobraźnię. Stąd też, tak ważne jest, aby zachęcać uczniów do tego, aby wypracowali w sobie nawyk sięgania po książki.
W naszej szkole oprócz lektur obowiązkowych, zamieszczonych w Polskiej Podstawie Programowej proponujemy również lektury kontekstowe, które są wzbogaceniem i poszerzeniem wiedzy o danym zagadnieniu literackim, obrazie epoki oraz występujących tam motywach. Dodatkowo w klasie piątej i szóstej uczniowie czytają antologie, które są zbiorem tekstów dopasowanych do programu Literatura i Język. Do każdej z książek obowiązkowych dobraliśmy kilka pozycji literackich, które w różny sposób nawiązują do fabuły, kontekstów, motywów, czy treści danego dzieła. Jesteśmy przekonani, że dzięki temu, uczniowie poszerzą swój zakres wiedzy w obrębie danego tematu, pomoże im to również lepiej zrozumieć daną epokę oraz twórcę. Po przeczytaniu dodatkowych pozycji uczniowie będą brali udział w dyskusji w klasie, podczas których będziemy konfrontować różne teksty kultury ze względu na problemy przez nie podejmowane. Zalecamy naszym uczniom, aby czytali jak najwięcej pozycji przez nas zaproponowanych i polecali swoje.
Poniższa lista literatury kontekstowej będzie cały czas przez nasz wzbogacana i udoskonalana. Nasza biblioteka szkolna jest bardzo dobrze wyposażona i posiada znaczną część wymienionych pozycji – zachęcamy do ich wypożyczania.
Literatura kontekstowa – klasa V
Literatura kontekstowa – klasa VI