Historia

W Scherzo uczymy naszych uczniów badania i odkrywania przeszłości i samodzielnego myślenia.

Uczymy, że aby poznać przeszłość  i formułować  swoje opinie na dany temat trzeba znać i brać pod uwagę badania różnych historyków, zarówno tych z przeszłości jak i współczesnych. Dyskutujemy i debatujemy dając możliwość każdemu uczniowi wypowiedzenia się na dany temat, przedstawienia swoich myśli i idei.

Historia jest przedmiotem, którego nauka sprawia uczniom przyjemność. Wizyty w różnych, ważnych  historycznych miejscach: miastach, muzeach czy wystawach są kluczowym elementem poznawania i badania historii, pomagają zrozumieć wydarzenia, które ukształtowały świat, w którym żyjemy.

Wykorzystujemy technologie informacyjno –komunikacyjne które są ważnymi narzędziami dzięki którym uczniowie mogą przeprowadzać badania i pokazywać, dokąd prowadzą ich dochodzenia.

W nauce historii ogromnie pomocne są lekcje teatru i jego program oparty na korelacji przedmiotów humanistycznych z artystycznymi. Inscenizacje historyczne odgrywane przez uczniów metodą dramy są fantastycznym sposobem na ożywienie historii i przeniesienie jej do rzeczywistego życia. Wpływają na bardziej dogłębne zrozumienie historii i sprawiają, że nauka staje się przyjemnością.

Od 5 do 7 klasy prowadzimy w Scherzo uporządkowany chronologicznie kurs historii od średniowiecza po czasy współczesne. Kładziemy nacisk zarówno na historię Europy i świata oraz na historię Polski, którą zawsze pokazujemy w szerszym – europejskim i ogólnoświatowym kontekście.

Ogromną wartością nauczania historii w „Scherzo” jest korelacja tematów historycznych z wiedzą zdobywaną na innych przedmiotach humanistycznych: na języku polskim, plastyce, muzyce, tańcu, teatrze i religii. Dzięki takiemu podejściu uczniowie bez problemu łączą informacje z różnych dziedzin, by możliwie jak najpełniej poznać przeszłość Polski, Europy i świata.

Na zakończenie każdego trymestru w tzw. tygodniu projektowym uczniowie przygotowują projekt przedstawiający epokę, którą poznali. Projekt angażuje wszystkich uczniów z klasy i swym tematem łączy wszystkie przedmioty humanistyczne. Jest to czas zebrania wiedzy i umiejętności zdobytych przez każdego ucznia oraz czas w którym uczniowie mogą podzielić się z innymi tym, czym w danej epoce szczególnie się interesują a co wykracza poza ramy programu Scherzo.  W tygodniu projektowym bardzo mocny nacisk kładziemy również na wyszukiwanie przez uczniów zależności pomiędzy przeszłością i teraźniejszością, co wydaje się szczególnie ważne dla poprawnego zrozumienia współczesnego, szybko zmieniającego się świata.

Dzięki pracy projektowej każdy z uczniów uczy pracy zespołowej, tak potrzebnej w dzisiejszym świecie. Co więcej, uczy się syntetyzować wiedzę, przekazywać w formie graficznej to co najważniejsze z danej epoki oraz prezentować prace swojego zespołu.

Kurs chronologicznie ułożonych dziejów Polski i świata kończymy w pierwszym trymestrze 8 klasy. Drugi i trzeci trymestr 8 klasy to doskonały czas na przekrojowe prace projektowe uczniów, powtarzanie, utrwalanie, a tym samym przygotowywanie się do testu kompetencji w klasie 8 i kolejnego etapu edukacji w szkole ponadpodstawowej.

Wyjątek stanowią roczniki uczniów: 2005, 2006 i 2007, które kończą program w klasie 6 na współczesności. Aby nie dopuścić do sytuacji, w której uczniowie ci w klasie 7 i 8 będą powtarzać historię XIX i XX w., zaprojektowaliśmy specjalny program, dzięki któremu w klasie 7 poznają dokonania wybitnych Polaków, a w klasie 8, dzięki korelacji z geografią i wiedzą o społeczeństwie, będą poznawać najnowsze dzieje narodów zamieszkujących Azję, Afrykę, obszary polarne, obie Ameryki, Australię i Oceanię oraz Europę.