Geografia i Wiedza o Społeczeństwie
Inspirujemy uczniów i zarażamy ich entuzjazmem do odkrywania, poznawania otaczającego nas świata i odnajdywania w nim swojego miejsca.
Geografii i wiedzy o społeczeństwie dzieci w Scherzo uczą się już w grupie 5 i 6-latków. Rysują najprostsze mapy, zaznaczają na nich wybrane miejsca, obserwują najbliższą okolicę. Poznają mapę świata oraz dowiadują się, kto zamieszkuje wybrane kontynenty, a tym samym odkrywają, że są częścią większej społeczności. Uczą się tolerancji dla odmiennych kultur. Badają otaczające ich grupy społeczne – rodzinę, klasę, drużynę, a także całą społeczność szkolną. Dowiadują się, że każdy człowiek ma swoją społeczną rolę.
Od pierwszej do czwartej klasy geografia i wiedza o społeczeństwie jest jednym z ważnych działów topików – przedmiotu integrującego wiedzę, rozumienie i umiejętności z różnych dziedzin wokół wybranego tematu. Nasi uczniowie już w pierwszej klasie poznają swoją ojczyznę, badają mapę Polski, dowiadują się, co oznaczają kolory na mapie, porównują różne regiony Polski pod względem topografii terenu, ale też przyglądają się ich mieszkańcom, ich tradycjom, zwyczajom oraz kuchni. W klasie drugiej dzieci poznają Europę, a w klasie trzeciej cały świat. W dalszym ciągu badają budowę globusa i mapy, a także poznają znaczenie odkryć geograficznych, umiejscowienie kontynentów na mapie oraz wybrane kraje europejskie – położenie geograficzne oraz społeczeństwa i kulturę takich krajów i regionów europejskich jak Niemcy, Anglia, Francja, Włochy, Skandynawia, Austria, Hiszpania. W trzeciej klasie poznają rożne zakątki świata oraz ich mieszkańców. Zdobywają wiedzę i umiejętności, dzięki którym mogą zagłębiać się w bardziej skomplikowane zagadnienia i badania geograficzne, a także społeczne w kolejnych latach edukacji. W klasie czwartej nasi uczniowie przenoszą się w pradzieje i dowiadują się, że ludzie w prehistorii i starożytności tworzyli społeczności, w których żyli i dzięki którym rozwijali się. Poszukują na współczesnych i historycznych mapach miejsc gdzie powstały pierwsze cywilizacje, badają ich uwarunkowania przyrodnicze i społeczne. Dzięki temu nasi uczniowie posiadają podstawową wiedzę i umiejętności, dzięki którym mogą zagłębiać się w bardziej skomplikowane zagadnienia i badania geograficzne oraz społeczne w kolejnych latach edukacji.
Od klasy piątej do ósmej uczniowie zgłębiają swoją wiedzę o różnych miejscach na świecie: ich zasobach i środowiskach oraz o ludziach, którzy w nich żyją: podobieństwach i różnicach w warunkach ich życia na całym świecie. Poznają kluczowe procesy fizyczne i społeczne, jakie zachodziły i zachodzą na Ziemi. Ich rosnąca wiedza na temat świata pomaga im w dogłębnym zrozumieniu powiązań pomiędzy środowiskiem naturalnym, a naszym życiem. Odkrywają, jakie konsekwencje niesie wpływ działalności człowieka na środowisko i społeczeństwo, w których żyją i odwrotnie.
Rozbudzamy ciekawość i fascynację otaczającym ich środowiskiem i ludźmi. Zależy nam na tym, aby uczniowie umieli dostrzegać i wyjaśniać interakcje zachodzące pomiędzy światem przyrody – położeniem geograficznym, ukształtowaniem terenu, klimatem, światem roślin i zwierząt, a działalnością polityczną, społeczną i gospodarczą człowieka.
Ucząc geografii i wiedzy o społeczeństwie w klasach Szkoły Starszej inspirujemy się brytyjskim programem International Primary Curriculum (IPC), a także brytyjską podstawą programową, która koreluje i łączy elementy geografii oraz nauki o społecznościach. Opieramy się na polskiej podstawie programowej, która uwypukla zagadnienia związane z geografią i społeczeństwem Polski, jednak zawsze pokazujemy uczniom te zagadnienia w szerszym – europejskim i światowym kontekście. Badając geografię i społeczeństwo korzystamy z najnowszych doniesień medialnych dotyczących ważnych wydarzeń politycznych klimatycznych, społecznych i gospodarczych i dzięki temu kształcimy umiejętności dyskusji, wyrażania własnych poglądów, a także szacunku i tolerancji dla odmiennego zdania innych.